De Torenpleinschool

Groep 5

Welkom in groep 5B van meester Maarten!

 

De groepsinformatie van onze groep kunt u downloaden via deze link.

 

Melanie Severs
Posters hartenhuizen; stichting Het vergeten kind

hartenhuis

 

Ze zullen u vast niet ontgaan zijn, de hartenhuis posters.

 

Deze posters horen bij een campagne van stichting Het Vergeten Kind.

 

Wat houdt de campagne in?

Er zijn duizenden kinderen in Nederland die niet meer thuis kunnen wonen. Nadat ze uit huis zijn geplaatst worden ze telkens doorverhuisd van opvang naar opvang. Zo kunnen ze onmogelijk herstellen van emotionele of fysieke klappen. Dit moet stoppen! U kunt de petitie tekenen op  https://www.hetvergetenkind.nl/ Uw stem draagt bij aan het doel zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Daarmee worden krachten gebundeld om een luide stem te laten horen richting politici en beleidsmakers. Zodat straks ieder kind een liefdevol thuis heeft waar het mag blijven.

 

 

 

Published

Maarten van den Akerboom
Verhaaltjessommen, wat moet je er mee?

Verhaalsommen of redactiesommen komen veel aan de orde in groep 5. Na het uitrekenen van een kale som, is het belangrijk dat kinderen ook sommen uit een context kunnen halen. Zo sluit het rekenen aan bij de 'gewone wereld'.

Deze andere manier van rekenen is voor het ene kind prettiger dan voor de ander. Op school komen deze sommen regelmatig voorbij, ook worden ze meegegeven als huiswerk. Mocht u hier thuis meer mee willen of bent u benieuwd naar achtergronden? Deze website maakt een hoop duidelijk: Redactiesommen, hoe kun je als ouder je kind helpen?

 

Published

Ruben van Vliet
Voedselbank

Wij willen jullie allemaal bedanken, ook namens de voedselbank, voor jullie bijdrage.

Published

Maarten van den Akerboom
De creamiddagen zijn begonnen!

Vandaag is de eerste ronde creamiddagen van start gegaan voor groep 5 t/m 8. Dankzij veel ouderhulp kunnen we de komende vier weken maar liefst 15 verschillende onderdelen aanbieden! Er is hard gewerkt en een mooie start gemaakt bij alle onderdelen. Volgende week worden de creaties afgemaakt, om de week daarop met iets nieuws te starten. Op de foto's is een kleine impressie van wat onderdelen te zien.

Published

Maarten van den Akerboom
De eerste weken

De eerste week in groep 5b is omgevlogen. Wij hebben allerlei verschillende lessen gehad. Vertrouwde lessen, maar ook nieuwe lessen zoals aardrijkskunde. 

Tussen de lessen door hebben wij het veel gehad over hoe wij het allemaal fijn vinden in de klas. Hier zijn klassenafspraken voor gemaakt en wij hebben spelletjes gedaan om elkaar beter te leren kennen. Deze eerste week, maar ook de volgende weken zal de Kanjertraining een belangrijke rol spelen in het bouwen aan een prettig klassenklimaat. In de komende kernen komt het volgende aan bod:

 

Leskern 1

Max is bij zijn oom en tante op de boot. Als ze in de boot komen blijkt er een zwerver in de boot te slapen. De zwerver ruikt niet fris en de oom van Max stuurt de zwerver weg. Maar eigenlijk is het ook wel sneu voor de zwerver en dus mag hij zich even opfrissen en krijgt hij wat te eten.

Oefeningen:

• Kinderen delen hun mening met elkaar.

• Durf te vertellen wat je denkt en hoe jij je voelt. Kinderen benoemen van zichzelf waarin ze anders zijn dan de ander.

• Uitspelen van situaties (kinderen).

• Vuistregel: Kritiek (feedback) geven onder 4 ogen, complimenten in het openbaar.

• Uitleg omgangsvormen (smileys): let goed op hoe de mensen om je heen zich voelen bij jouw gedrag.

• Hygiëne en verzorging; waarom is het belangrijk dat je schoonbent?

• Vertrouwensoefeningen.

• Verdieping: familierelaties, taalontwikkeling, betekenis van jouw naam.

 

Leskern 2

De zwever is dol op pinda’s en vandaar zijn bijpassende naam mister Peanut. Mister Peanut komt uit Engeland. Mister Peanut mag met Max en zijn oom en tante mee naar een feestje. Maar wat doet mister Peanut nou... hij trekt zijn schoen uit en laat de vrienden op het feestje aan zijn sokken ruiken, want die zijn zo lekker fris. Max vindt dat geen goed idee. Hij vertelt dat als je ergens voor het eerst komt, je je hand uitsteekt, de ander een hand geeft en je naam zegt. Zo stel je jezelf voor. Ook leert hij dat je iemand aan moet kijken bij het voorstellen. Gelukkig gaat het dan een stuk beter op het feestje.

Oefeningen:

• Mening vormen, geven, delen.

• Maatschappelijke betrokkenheid (feesten vanverschillende culturen).

• Jezelf voorstellen en verschillende manieren van voorstellen(verdieping).

• Omgangsvormen met elkaar. Situaties uitspelen waarbij het belangrijk is je eigen gevoel weer te geven.

• Elkaar helpen. Hoe kun je erbij horen (en waarbij dan)?

Published

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren
Loading...